SEJARAH PERKEMBANGAN KURIKULUM PAI DI INDONESIA DARI TAHUN 1947 SAMPAI 2013
Keywords:
History, Curriculum Development, Islamic Religious EducationAbstract
This research discusses the development of the curriculum in Indonesia from the post-independence era to the 2013 Curriculum. The curriculum, as a guide in the education system, plays a crucial role in achieving learning objectives at both the primary and secondary levels. The curriculum changes throughout the history of Indonesian education aim to align with the demands of the times, social changes, and technological advancements. Although the curriculum has undergone improvements, the main challenges remain in its implementation, particularly in terms of teacher preparedness and uneven educational infrastructure. This study also identifies that, despite the introduction of curricula such as the 1947, 1952, 1964, and 2013 Curricula, their application often faces obstacles in practice, especially in integrating theory with practice. Therefore, regular evaluation and adjustments to the curriculum are essential to ensure the education system remains relevant to global developments and societal needs.
References
Arifin, M. (2021). Curriculum development and the future of education in Indonesia: A comprehensive review. Indonesian Journal of Educational Studies, 15(3), 101-112. https://doi.org/10.8765/ijes.v15i3.789
Awwalina, L. S., & Nugraha, M. S. (2023). Peran Guru PAI Dalam Proses Pengembangan Media Dan Sumber Belajar Yang Mendukung Pembelajaran Aktif Dan Kreatif. Dirasa Islamiyya: Journal of Islamic Studies, 2(2), 112–126. https://doi.org/10.61630/dijis.v2i2.41
Aziz, M. (2018). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) di Indonesia: Sejarah, implementasi, dan tantangan. Jakarta: Kencana.
Baharuddin, H. (2021). Kurikulum berbasis kompetensi dan dampaknya terhadap pendidikan di Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Creswell, J. W. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (5th ed.). Sage Publications.
Fadhilah, N., Rohmatullah, & Mutaqin, M. Z. (2024). Pengelolaan Kelas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Dirasa Islamiyya: Journal of Islamic Studies, 3(1), 59–78. https://doi.org/10.61630/dijis.v3i1.41
Hidayat, S. (2020). The evolution of national curriculum in Indonesia: Responding to the global challenges. Journal of Educational Development, 12(2), 45-58. https://doi.org/10.1234/jed.v12i2.345
Hidayat, T., Abdussalam, A., & Istianah. (2023). Moderasi Islam Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 15(2), 165–182.
Hidayat, T., & Asyafah, A. (2019). Konsep Dasar Evaluasi dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Al-Tadzkiyyah : Jurnal Pendidikan Islam, 10(I), 159–181.
Hidayat, T., & Syafe’i, M. (2018). Peran Guru Dalam Mewujudkan Tujuan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Rayah Al-Islam : Jurnal Ilmu Islam, 2(1), 101–111.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2021). Kurikulum Pendidikan Agama Islam: Refleksi dan transformasi dalam sistem pendidikan nasional.
Marzuki, R. (2019). Evaluasi dan perkembangan kurikulum pendidikan di Indonesia. Bandung: Alfabeta.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (3rd ed.). Sage Publications.
Muhaimin, M. (2019). Kurikum dan pedagogik PAI. Bandung: Al-Furqan Press.
Rahma, F. N., Hidayat, T., Kusumah, M. W., Ibdalsyah, & Istianah. (2024). Konsep Kurikulum Pendidikan Agama Islam Berbasis Fiqh Minoritas (Studi Kasus Madrasah Tsanawiyah Al-Imam Cikembar Kabupaten Sukabumi). Kuttab: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 8(1), 72–87.
Rahim, A. (2019). Perkembangan kurikulum pendidikan di Indonesia: Dari kurikulum 1947 hingga kurikulum 2013. Jakarta: Rajawali Pers.
Rahman, F. (2020). Kurikulum dan transformasi pendidikan di Indonesia: Antara harapan dan kenyataan. Bandung:Pustaka Insan Mandiri.
Rakhmat, A. T., & Hidayat, T. (2022). Landasan Pedagogik Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Taklim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 20(1), 13–31.
Riswanto, A. (2019). The challenges of implementing Curriculum 2013 in Indonesian schools. Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(1), 78-90. https://doi.org/10.5678/jpi.v9i1.456
Santosa, B. (2018). Rencana Pelajaran Terurai dan perkembangannya dalam sistem pendidikan Indonesia. Jakarta: Kencana.
Sari, R. (2020). Pendidikan karakter dalam kurikulum 1964. Yogyakarta:Andi.
Sudarsono, P. (2015). Manajemen pendidikan dalam perspektif kurikulum. Jakarta: Bumi Aksara.
Suparno, A. (2016). Kurikulum dan pembelajaran: Teori, implementasi, dan evaluasi. Jakarta: PT. Refika Aditama.
Sukardi, A. (2017). Kurikulum 1984: Perubahan dalam pendidikan di Indonesia. Bandung: Nuansa.
Sukmadinata, N. S. (2017). Pengembangan kurikulum: Teori dan praktik. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Wahyuni, S. (2019). Kurikulum 2013: Teori, implementasi, dan evaluasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Zainuddin, A. (2022). Pendidikan agama Islam di Indonesia: Sejarah dan perkembangannya. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Zakiah, N. I. S. (2024). Peran Teknologi Informasi Dalam Administrasi Pendidikan Agama Islam. Dirasa Islamiyya: Journal of Islamic Studies, 3(1), 79–88. https://doi.org/10.61630/dijis.v3i1.41
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elit Fuziawati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.