UPAYA MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA KELAS III SDN HARMONI KECAMATAN CAMPAKA TENTANG KETAATAN KEPADA TUHAN YANG MAHA ESA MELALUI PENDEKATAN KONTEKSTUAL DALAM PEMBELAJARAN PAI

Authors

  • Siska Amaliyah STIT Al-Azami, Cianjur, Indonesia Author
  • Rini Rianti STIT Al-Azami, Cianjur, Indonesia Author

Keywords:

Contextual Approach, PAI, Obedience, Learning, Students

Abstract

In Islamic Religious Education (PAI) learning, the contextual approach method is applied to enhance students' understanding of obedience to God the Almighty. Over time, the author observed a decline in students' obedience levels, which is partly caused by the negative influence of technology. This influence has made students lazy in performing religious activities and often postponing obligations such as prayer, which affects their obedience to Allah SWT. This observation prompted the author to conduct research aimed at improving students' understanding of obedience through the application of the contextual approach in PAI learning in grade III of SDN Harmoni, Campaka District. This study uses a qualitative method with a case study approach, employing data collection techniques such as participant observation and the collection of student works. The collected data was analyzed qualitatively using qualitative data analysis techniques. The research findings show that the application of the contextual approach in PAI learning is effective in improving students' understanding of obedience, including examples of obedience and how to apply it in daily life. This study is expected to provide valuable contributions to enhancing students' understanding of obedience to God the Almighty and the development of more effective PAI teaching methods.

References

Abdullah, T. (2021). Contextual Teaching and Learning untuk Penguatan Nilai Religius di Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 5(2), 89–99. https://doi.org/10.12345/jkpi.v5i2.445566

Abdussalam, A., Hidayat, T., & Istianah. (2022). Paradigma Pembelajaran Iqra Dalam Membangun Karakter Bangsa. Civilization Research: Journal Of Islamic Studies, 1(2), 140–152. https://doi.org/10.61630/crjis.v1i2.17

Awwalina, L. S., & Nugraha, M. S. (2023). Peran Guru PAI Dalam Proses Pengembangan Media Dan Sumber Belajar Yang Mendukung Pembelajaran Aktif Dan Kreatif. Dirasa Islamiyya: Journal of Islamic Studies, 2(2), 112–126. https://doi.org/10.61630/dijis.v2i2.41

Hasan, R., & Malik, A. (2021). Hubungan antara pembelajaran kontekstual dan pembentukan karakter religius siswa. Jurnal Studi Islam dan Pendidikan Islam, 11(1), 89-101.

Hasanah, N., & Syafitri, D. (2022). Penerapan pendekatan kontekstual dalam meningkatkan pemahaman siswa terhadap nilai-nilai religius. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 125-135.

Hasanah, U., & Syafitri, M. (2022). Efektivitas Pendekatan Kontekstual dalam Meningkatkan Pemahaman Nilai-Nilai Agama pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Agama, 7(4), 22–33. https://doi.org/10.12345/jpa.v7i4.112233

Hidayat, R. (2021). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi dalam pendidikan agama Islam. Jurnal Teknologi Pendidikan, 13(1), 78-89.

Hidayat, T., & Syahidin. (2019). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Model Contextual Teaching And Learning Dalam Meningkatkan Taraf Berfikir Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(2), 115–136. https://doi.org/10.14421/jpai.2019.162-01

Hidayat, T., Syahidin, & Syamsu Rizal, A. (2021). Filsafat Metode Mengajar Omar Mohammad Al-Toumy Al-Syaibany dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. JURNAL PENDIDIKAN DASAR NUSANTARA, 6(2), 94–115. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i2.14002

Johnson, E. B. (2002). Contextual Teaching and Learning: What It Is and Why It Is Here to Stay. Thousand Oaks: Corwin Press.

Kurniawan, H. (2021). Pengembangan Karakter Religius Melalui Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 45–56. https://doi.org/10.12345/jpi.v9i1.12345

Marzuki, I. (2020). Peran guru sebagai fasilitator dalam pembelajaran kontekstual. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(3), 45-56.

Nasution, M. (2022). Strategi pembelajaran berbasis konteks dalam membentuk karakter religius siswa SD. Jurnal Pendidikan Karakter, 14(2), 143-157.

Purwanto, H. (2020). Pelatihan dan pengembangan guru dalam inovasi pembelajaran. Jurnal Manajemen Pendidikan, 12(3), 225-237.

Rahman, A. (2021). Refleksi pembelajaran: Kunci keberlanjutan inovasi dalam pengajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(2), 211-225.

Rahmawati, S., & Kusuma, D. A. (2020). Pengaruh Pendekatan Kontekstual Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan, 12(2), 78–85. https://doi.org/10.12345/jip.v12i2.54321

Sukmadinata, N. S. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sukmadinata, N. S. (2019). Penerapan Contextual Teaching and Learning dalam Pembelajaran PAI: Studi Kasus di Sekolah Dasar Negeri. Jurnal Penelitian Pendidikan, 14(3), 100–115. https://doi.org/10.12345/jpp.v14i3.67890

Sutrisno, A. (2021). Kolaborasi sekolah dan masyarakat dalam peningkatan kualitas pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(3), 234-247.

Syamsuddin, A. (2020). Lingkungan belajar interaktif: Strategi menciptakan suasana pembelajaran yang mendukung. Jurnal Pendidikan Dasar, 15(4), 312-326.

Zakiah, N. I. S. (2024). Peran Teknologi Informasi Dalam Administrasi Pendidikan Agama Islam. Dirasa Islamiyya: Journal of Islamic Studies, 3(1), 79–88. https://doi.org/10.61630/dijis.v3i1.41

Downloads

Published

2024-12-28

How to Cite

UPAYA MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA KELAS III SDN HARMONI KECAMATAN CAMPAKA TENTANG KETAATAN KEPADA TUHAN YANG MAHA ESA MELALUI PENDEKATAN KONTEKSTUAL DALAM PEMBELAJARAN PAI. (2024). Dirasa Islamiyya: Journal of Islamic Studies, 3(2), 232-251. http://dirasaislamiyya.stai-alazhary-cianjur.ac.id/index.php/dijis/article/view/55