DAMPAK PENGELOLAAN KELAS TERHADAP SIKAP DISIPLIN SISWA DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.63548/dijis.v4i1.147Keywords:
Classroom Management, Student Attitudes, Student Discipline, Islamic EducationAbstract
The philosophy of Islamic education plays a central role in shaping students' character in schools amid the complex challenges of the modern era, such as globalization, technological advancement, and moral crises. This article aims to examine how fundamental concepts in Islamic educational philosophy can serve as a foundation for developing students who are noble in character, competitive, and relevant to the demands of the times. This study employs a qualitative method with a library research approach and descriptive-analytical analysis. Data were collected from classical and contemporary literature discussing Islamic educational philosophy, including the values of tawhid, akhlak, and the integration of religious and scientific knowledge. The findings reveal that Islamic education based on philosophical principles emphasizes three main aspects: tawhid as a spiritual foundation, akhlak as a moral compass, and knowledge as a means of social transformation. Furthermore, schools hold a strategic role in instilling these values through role modeling, character habituation, and a supportive learning environment. This study highlights the importance of a holistic and adaptive educational approach so that Islamic education in schools can produce graduates who are not only religiously grounded but also responsive to global challenges.
References
Abdulah, M. K., Fauzi, I. K. A., & Sudrajat, A. (2022). Manajemen strategi pengelolaan kelas dalam meningkatkan kualitas layanan pendidikan. Jurnal Simki Pedagogia, 5(2), 200-208.
Abdussalam, A. (2017). Pembelajaran Dalam Islam Konsep Ta’lim Dalam Al-Quran. Maghza Pustaka.
Abdussalam, A., Supriyadi, T., Supriadi, U., & Saepudin, A. (2021). Exegetical translation of the Qur’an : An action research on prospective Islamic teachers in Indonesia. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 11(2), 254–268.
Aini, A., & Hadi, A. (2023). Peran guru dalam pengelolaan kelas terhadap hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Al-Amin, 2(2), 208-224.
Ali, A. (2021). Peran Guru Dalam Pengelolaan Kelas. JURNAL EKSPERIMENTAL: Media Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 10(2).
Ardiansyah, A. C. (2023, August). Pengaruh Komunikasi Efektif Dalam Era Teknologi Informasi Terhadap Interaksi Dan Pembelajaran Dalam Konteks Pendidikan. In Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian (Vol. 5, pp. 704-720).
Azizah, M. A., Budiyono, A., Rozaq, A., & Hakim, A. R. (2025). Transforming Classroom Management as the Key to Increasing Student Learning Interest. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 14(1), 102-117.
Budiya, B., & Al Anshori, T. (2022). Strategi Pengelolaan Kelas Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Untuk Peningkatkan Prestasi Belajar Siswa:(Studi Kasus di SMP Berbasis Pesantren Amanatul Ummah Mojokerto). Ilmuna: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 4(1), 1-11.
Cichocka, A. (2016). Understanding defensive and secure in-group positivity: The role of collective narcissism. European Review of Social Psychology, 27(1), 283–317.
Dacholfany, M. I., Risnawati, R., Afroka, M., Zulfikhar, R., Souisa, L., & Nasarudin, N. (2023). Peran Sertifikasi Guru Terhadap Peningkatan Mutu Pembelajaran Dan Pengelolaan Kelas (Kajian Studi Literature Riview). Journal on Education, 6(01), 4340-4348.
Fitriana, A. N., Aisah, M. N., Rianto, E. I., & Widakdo, R. (2024). Optimalisasi pengelolaan kelas dalam meningkatkan motivasi dan kedisiplinan siswa. JURNAL MADINASIKA Manajemen Pendidikan dan Keguruan, 5(2), 97-105.
Habbah, E. S. M., Husna, E. N., Yantoro, Y., & Setiyadi, B. (2023). Strategi Guru Dalam Pengelolaan Kelas Yang Efektif Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Holistika, 7(1), 18-26.
Hidayah, M. L. A., Ambarwati, N. P., & Cahyono, H. (2021). Pengelolaan Kelas dalam Meningkatkan Belajar Siswa Madrasah Islamiyah As Salam Sidorejo Kab. Ngawi. Indonesian Journal Of Education and Learning Mathematics, 2(1), 35-43.
Hidayat, R., & Khalika, N. N. (2019). Bisnis dan Kontroversi Gerakan Indonesia Tanpa Pacaran. Retrieved October 17, 2019, from tirto.id website: https://tirto.id/bisnis-dan-kontroversi-gerakan-indonesia-tanpa-pacaran-cK25
Ikhwan, M. (2019). Ulama dan Konservatisme Islam Publik di Bandung: Islam, Politik Identitas, dan Tantangan Relasi Horizontal. In I. Burdah, N. Kailani, & M. Ikhwan (Eds.), Ulama, Politik, dan Narasi Kebangsaan. Yogyakarta: PusPIDeP.
Kadir, S. F. (2014). Keterampilan mengelola kelas dan implementasinya dalam proses pembelajaran. Al-Ta'dib, 7(2), 16-36.
Kamba, M. N. (2018). Kids Zaman Now Menemukan Kembali Islam. Tangerang Selatan: Pustaka IIMaN.
Khotimah, A. K., & Sukartono, S. (2022). Strategi guru dalam pengelolaan kelas pada pembelajaran tematik di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4794-4801.
Kurni, D. K., & Susanto, R. (2018). Pengaruh keterampilan manajemen kelas terhadap kualitas proses pembelajaran di sekolah dasar pada kelas tinggi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(01).
Madjid, N. (2002). Manusia Modern Mendamba Allah: Renungan Tasawuf Positif. Jakarta: IIMaN & Hikmah.
Mahmudah, M. (2018). Pengelolaan kelas: Upaya mengukur keberhasilan proses pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 6(1), 53-70.
Marchlewska, M., Cichocka, A., Łozowski, F., Górska, P., & Winiewski, M. (2019). In search of an imaginary enemy: Catholic collective narcissism and the endorsement of gender conspiracy beliefs. The Journal of Social Psychology, 159(6), 766--779.
Miller, A. E., & Josephs, L. (2009). Whiteness as pathological narcissism. Contemporary Psychoanalysis, 45(1), 93–119.
Mutiaramses, M., Neviyarni, S., & Murni, I. (2021). Peran guru dalam pengelolaan kelas terhadap hasil belajar siswa sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 43-48.
Putri, M., Giatman, M., & Ernawati, E. (2021). Manajemen kesiswaan terhadap hasil belajar. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 6(2), 119-125.
Rahayu, R., & Susanto, R. (2018). Pengaruh kepemimpinan guru dan keterampilan manajemen kelas terhadap perilaku belajar siswa kelas IV. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 4(2), 220-229.
Rakhmat, J. (1989). Islam Alternatif. Bandung: Mizan.
Ramadhani, D. A., & Muhroji, M. (2022). Peran guru dalam meningkatkan motivasi belajar pada peserta didik di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4855-4861.
Rahmawati, L., & Sholeh, M. (2021). Classroom Management In Creating Effective Learning In MIS Al-Ashriyah Banjarmasin. Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 11(2), 76-85.
Rifa'i, M., Ananda, R., & Fadhli, M. (2018). Manajemen peserta didik (Pengelolaan peserta didik untuk efektivitas pembelajaran).
Rukhani, S. (2020). Peran Guru Dalam Pengelolaan Kelas Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas Vii. Al-Athfal, 1(1), 21-41.
Salma, R. T. S. (2020). Pengelolaan kelas pada pembelajaran tematik terpadu kelas V sekolah dasar. Journal of Basic Education Research, 1(2), 54-57.
Salmiah, M., & Abidin, Z. (2022). Konsep dasar pengelolaan kelas dalam tinjauan psikologi manajemen. ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 13(1), 41-60.
Siregar, P. S., Marta, E., Efendi, R., Hasrijal, H., & Sari, N. T. (2022). Implementasi Pembelajaran Tematik dalam Pencapaian Standar Proses Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 540-551.
Sumar, W. T. (2020). Pengelolaan kelas dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jambura Journal of Educational Management, 49-59.
Tanjung, W. U., & Namora, D. (2022). Kreativitas guru dalam mengelola kelas untuk mengatasi kejenuhan belajar siswa di Madrasah Aliyah Negeri. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(1), 199-217.
Tampubolon, K., & Sibuea, N. (2022). Peran Perilaku Guru dalam Menciptakan Disiplin Siswa. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety, 2(4), 1-7.
Wahyuni, N., & Sari, W. M. (2023). STRATEGI PENGELOLAAN KELAS UNTUK MENINGKATKAN KEDISIPLINAN SISWA DI SEKOLAH DASAR. REKOGNISI: Jurnal Pendidikan dan Kependidikan (E-ISSN 2599-2260), 8(1), 49-57.
Widiyono, A. (2020). Kemampuan pengelolaan kelas guru terhadap proses pembelajaran di SDN 02 Banjaran Jepara. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(2), 55-63.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dian Safitri, Nur Fuadi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.