IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM MEMBENTUK KEPRIBADIAN SISWA PADA MATA PELAJARAN AKIDAH AKHLAK

المؤلفون

  • Sultan Hegga Wiljaksana Universitas Kiai Abdullah Faqih, Gresik, Indonesia مؤلف
  • Ali Ahmad Yaenuri Universitas Kiai Abdullah Faqih, Gresik, Indonesia مؤلف

DOI:

https://doi.org/10.63548/dijis.v4i1.117

الكلمات المفتاحية:

Character Education، Akidah Akhlak، Student Personality

الملخص

Character education has an important role in shaping students' personalities to be noble, disciplined, and responsible. The subject of Akidah Akhlak is one of the main instruments in instilling character values to students, in order to form a religious, honest, and independent person. This research usesd a qualitative approach with a descriptive method. Data collection techniques were carried out through observation, interviews, and documentation. The purpose of this study is to analyse the implementation of character education in Akidah Akhlak learning, identify the strategies applied in shaping students' personalities, and explore the supporting and inhibiting factors in the implementation of character education. The results showed that the implementation of character education can be done through various strategies, such as the integration of character values in learning materials, teacher exemplary, and extracurricular activities such as congregational prayers, istigasah, and the Qur'an tahfidz programme.

المراجع

Apriyani, D., Harapan, E., & Houtman, H. (2020). Manajemen Perpustakaan Sekolah Dasar. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 6(1), 1–9. https://doi.org/10.31851/jmksp.v6i1.4103

Assidiq, M. L., Maya, R., & Priyatna, M. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Religius Dalam Membentuk Kepribadian Peserta Didik Di Sekolah Menengah Atas (Sma) Pesat Kecamatan Bogor Barat Kota Bogor. Prosa PAI : Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 1(2), 87–98.

Bagus, M. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Membentuk Sikap Sosial. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 7.

Burhanuddin, H. (2019). Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Al Qur’an. Al-Aufa: Jurnal Pendidikan Dan Kajian Keislaman, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.36840/alaufa.v1i1.217

Choli, I. (2019). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Islam. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 35–52. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v2i2.511

Djam Satori, A. K. (2009). metodologi penelitihan kualitatif. Jurnal Penelitihan Kualitatif.

Fitria, U. S., Azmi, F., & Daulay, N. K. (2022). The Implementation of Character Education Management in Madrasah. Jurnal Basicedu, 6(4), 5557–5568. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3028

Hasibuan, A. A., Syah, D., & Marzuki. (2018). Manajemen Pendidikan Karakter di SMA (Studi pada SMAN dan MAN di Jakarta). TARBAWI : Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(2), 191–212. https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/tarbawi/article/view/1230

Hasnawati. (2024). Dasar-Dasar Akidah dan Akhlak dalam Islam. Pendais, 6(1), 15–21.

Ilyas, B., Studi, P., Guru, P., Ibtidaiyah, M., Ilmu, F., Dan, T., Islam, U., & Sunan, N. (2013). Peran mata pelajaran akidah akhlak dalam menanamkan nilai pendidikan karakter siswa kelas v.

Mahmud. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Pustaka Setia.

Mathematics, A. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. 1–23.

Maulidiyah, A., Muhammad, D. H., & Syahrin, M. A. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Religious Dalam Membentuk Kepribadian Siswa Di Madrasah Tsanawiyah Miftahussalam Kecamatan Lumbang Kabupaten Probolinggo. Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 29–44. https://doi.org/10.37286/ojs.v8i2.158

Maunah, B. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembentukan Kepribadian Holistik Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 1, 90–101. https://doi.org/10.21831/jpk.v0i1.8615

Mendrofa, A. C., Parhusip, S., Azima, S., & Manurung, A. S. (2019). Pendidikan Karakter Dalam Membentuk Kepribadian Siswa Kelas 5 Kecamatan Kebun Jeruk Jakarta Barat. Prosiding Universitas Esa Unggul, 1(1), 108.

Moeloeng, L. J. (2016). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosda Karya.

Putri, O. A., Warsah, I., & Karolina, A. (2022). Pendidikan Tauhid Menurut Abdullah Nashih ’Ulwan dan Relevansinya dengan Materi Akidah Akhlak di Madrasah Aliyah. https://e-theses.iaincurup.ac.id/2410/%0Ahttp://e-theses.iaincurup.ac.id/2410/1/Oktia Anisa Putri.pdf

Ranam, S., Muslim, I. F., & Priyono, P. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Di Pesantren Modern El-Alamia Dengan Memberikan Keteladanan Dan Pembiasaan. Research and Development Journal of Education, 7(1), 90. https://doi.org/10.30998/rdje.v7i1.8192

Rangkuti, A. N. (2019). METODE PENDIDIKAN PENELITIAN Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, PTK, dan Penelitian Pengembangan.

Rofiah, N. H. (2016). Desain Pengembangan Pembelajaran Akidah Akhlak di Perguruan Tinggi. Fenomena, 8(1), 55–70. https://doi.org/10.21093/fj.v8i1.472

Rosita, L. (2018). Peran Pendidikan Berbasis Karakter Dalam Pencapaian Tujuan Pembelajaran Di Sekolah. Jurnal Ilmu Politik Dan Komunikasi, 8(1). https://doi.org/10.34010/jipsi.v8i1.879

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Alfabeta.

Susanto, D., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data Dalam Penelitian Ilmiah. Jurnal QOSIM Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 1(1), 53–61. https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.60

Syazili, I. C., & Syihabuddin, M. A. (2023). Strategi Pembelajaran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Penguatan Nilai Tasamuh Di Lembaga Pendidikan. JALIE; Journal of Applied Linguistics and Islamic Education, 7(02), 273–298.

Yunanto, F., & Kasanova, R. (2023). Membangun Karakter Mahasiswa Indonesia Melalui Pendidikan Karakter. Journal on Education, 5(4), 12401–12411. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2223

التنزيلات

منشور

2025-06-28

كيفية الاقتباس

Wiljaksana, S. H., & Yaenuri, A. A. (2025). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM MEMBENTUK KEPRIBADIAN SISWA PADA MATA PELAJARAN AKIDAH AKHLAK. Dirasa Islamiyya: Journal of Islamic Studies, 4(1), 38-49. https://doi.org/10.63548/dijis.v4i1.117

المؤلفات المشابهة

1-10 من 28

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.