IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM MEMBENTUK KEPRIBADIAN SISWA PADA MATA PELAJARAN AKIDAH AKHLAK
DOI:
https://doi.org/10.63548/dijis.v4i1.117الكلمات المفتاحية:
Character Education، Akidah Akhlak، Student Personalityالملخص
Character education has an important role in shaping students' personalities to be noble, disciplined, and responsible. The subject of Akidah Akhlak is one of the main instruments in instilling character values to students, in order to form a religious, honest, and independent person. This research usesd a qualitative approach with a descriptive method. Data collection techniques were carried out through observation, interviews, and documentation. The purpose of this study is to analyse the implementation of character education in Akidah Akhlak learning, identify the strategies applied in shaping students' personalities, and explore the supporting and inhibiting factors in the implementation of character education. The results showed that the implementation of character education can be done through various strategies, such as the integration of character values in learning materials, teacher exemplary, and extracurricular activities such as congregational prayers, istigasah, and the Qur'an tahfidz programme.
المراجع
Apriyani, D., Harapan, E., & Houtman, H. (2020). Manajemen Perpustakaan Sekolah Dasar. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 6(1), 1–9. https://doi.org/10.31851/jmksp.v6i1.4103
Assidiq, M. L., Maya, R., & Priyatna, M. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Religius Dalam Membentuk Kepribadian Peserta Didik Di Sekolah Menengah Atas (Sma) Pesat Kecamatan Bogor Barat Kota Bogor. Prosa PAI : Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 1(2), 87–98.
Bagus, M. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Membentuk Sikap Sosial. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 7.
Burhanuddin, H. (2019). Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Al Qur’an. Al-Aufa: Jurnal Pendidikan Dan Kajian Keislaman, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.36840/alaufa.v1i1.217
Choli, I. (2019). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Islam. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 35–52. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v2i2.511
Djam Satori, A. K. (2009). metodologi penelitihan kualitatif. Jurnal Penelitihan Kualitatif.
Fitria, U. S., Azmi, F., & Daulay, N. K. (2022). The Implementation of Character Education Management in Madrasah. Jurnal Basicedu, 6(4), 5557–5568. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3028
Hasibuan, A. A., Syah, D., & Marzuki. (2018). Manajemen Pendidikan Karakter di SMA (Studi pada SMAN dan MAN di Jakarta). TARBAWI : Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(2), 191–212. https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/tarbawi/article/view/1230
Hasnawati. (2024). Dasar-Dasar Akidah dan Akhlak dalam Islam. Pendais, 6(1), 15–21.
Ilyas, B., Studi, P., Guru, P., Ibtidaiyah, M., Ilmu, F., Dan, T., Islam, U., & Sunan, N. (2013). Peran mata pelajaran akidah akhlak dalam menanamkan nilai pendidikan karakter siswa kelas v.
Mahmud. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Pustaka Setia.
Mathematics, A. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. 1–23.
Maulidiyah, A., Muhammad, D. H., & Syahrin, M. A. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Religious Dalam Membentuk Kepribadian Siswa Di Madrasah Tsanawiyah Miftahussalam Kecamatan Lumbang Kabupaten Probolinggo. Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 29–44. https://doi.org/10.37286/ojs.v8i2.158
Maunah, B. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembentukan Kepribadian Holistik Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 1, 90–101. https://doi.org/10.21831/jpk.v0i1.8615
Mendrofa, A. C., Parhusip, S., Azima, S., & Manurung, A. S. (2019). Pendidikan Karakter Dalam Membentuk Kepribadian Siswa Kelas 5 Kecamatan Kebun Jeruk Jakarta Barat. Prosiding Universitas Esa Unggul, 1(1), 108.
Moeloeng, L. J. (2016). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosda Karya.
Putri, O. A., Warsah, I., & Karolina, A. (2022). Pendidikan Tauhid Menurut Abdullah Nashih ’Ulwan dan Relevansinya dengan Materi Akidah Akhlak di Madrasah Aliyah. https://e-theses.iaincurup.ac.id/2410/%0Ahttp://e-theses.iaincurup.ac.id/2410/1/Oktia Anisa Putri.pdf
Ranam, S., Muslim, I. F., & Priyono, P. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Di Pesantren Modern El-Alamia Dengan Memberikan Keteladanan Dan Pembiasaan. Research and Development Journal of Education, 7(1), 90. https://doi.org/10.30998/rdje.v7i1.8192
Rangkuti, A. N. (2019). METODE PENDIDIKAN PENELITIAN Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, PTK, dan Penelitian Pengembangan.
Rofiah, N. H. (2016). Desain Pengembangan Pembelajaran Akidah Akhlak di Perguruan Tinggi. Fenomena, 8(1), 55–70. https://doi.org/10.21093/fj.v8i1.472
Rosita, L. (2018). Peran Pendidikan Berbasis Karakter Dalam Pencapaian Tujuan Pembelajaran Di Sekolah. Jurnal Ilmu Politik Dan Komunikasi, 8(1). https://doi.org/10.34010/jipsi.v8i1.879
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Alfabeta.
Susanto, D., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data Dalam Penelitian Ilmiah. Jurnal QOSIM Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 1(1), 53–61. https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.60
Syazili, I. C., & Syihabuddin, M. A. (2023). Strategi Pembelajaran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Penguatan Nilai Tasamuh Di Lembaga Pendidikan. JALIE; Journal of Applied Linguistics and Islamic Education, 7(02), 273–298.
Yunanto, F., & Kasanova, R. (2023). Membangun Karakter Mahasiswa Indonesia Melalui Pendidikan Karakter. Journal on Education, 5(4), 12401–12411. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2223
التنزيلات
منشور
إصدار
القسم
الرخصة
الحقوق الفكرية (c) 2025 Sultan Hegga Wiljaksana, Ali Ahmad Yaenuri

هذا العمل مرخص بموجب Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.